Text Widget

perfect strangers

perfect strangers
It's the sense of touch. In any real city, you walk, you know? You brush past people, people bump into you. In L.A., nobody touches you. We're always behind this metal and glass. I think we miss that touch so much, that we crash into each other, just so we can feel something (Crash, 2004)

Prin casa

Prin casa
Unde ne facem cumparaturile, ce retete punem in practica, cum ne decoram hruba, ce flori ne imbie diminetile

Search!

toma

toma
O colectie (mereu crescanda!) cu fotografii facute lui Toma. Viata de zi cu zi a lui fi-miu, documentata ca la carte...

Gânduri

Unordered List

ai carte, ai parte... de carte!

AVERTISMENT: Daca aveti sub 16 ani si cititi postul asta, sfatul meu este sa apasati pe butonul ala cu luminita mica al calculatorului si sa va indreptati spre biblioteca parintilor. Sigur aveti ceva mai bun de aflat de acolo decat de la mine...

Hai sa incepem asa, ex abrupto: Radio Guerrilla, facand ea parte din RC Grup, care se stie cat de elitist e (sic!), a vazut ca la Gold FM se da lumea-n barci dupa carti / literatura si si-a zis sa o puna de-o aroganta (cum ar zice un carturar al neamului). Asa a luat nastere, din infinita intelepciune a oamenilor de litere de radio (sic 2!) campania "Cine nu citeste e prost! O preocupare Radio Guerrilla."

Si-uite-asa, ascultatorul de RG s-a trezit peste noapte cu un coi in plus fata de taranii aia de asculta Kiss FM sau Radio 21 ("cititorii nostri sunt mai destepti decat ai lor", remember?). Cand jingle-ul cu "preocuparea" nobila a postului de radio ajunge pe undele hertiene, hop, 95% dintre romani ar trebui sa se simta jigniti. Ei au din punctul asta doua optiuni* (* hai trei!): 1) sa schimbe canalul pe un post incult; 2) sa inchida radio-ul; 3) sa puna dracului mana pe o carte si sa citeasca, ca sa nu se faca de ras!

Desteptul care tocmai a luat cele 5 carti de la editura - beeeeeeepppp - (niste capodopere, sunt convins!) a raspuns la urmatoarea intrebare: in ce epopee din antichitate (!!!!!), scrisa de Homer, apare Ahile? "Aaaaa... Odiseea?"/ "Nu..." / " Iliada....!!" " Daaaa! Ai ghicit...!". Adica ar mai fi avut si o a treia varianta??? Asta da om citit, nenica...

Ca sa inchei, ca deja e lung postul. Fite nu gasesti doar la Bamboo sau pe terasele care nu primesc in parcare mai jos de Porsche Cayenne; ele sunt bine-merci si la oameni care au ras 1 + 1/2 din biblioteca din Alexandria, inainte sa se faca scrum. Daca ma apuc sa contorizez cati au devenit OAMENI fiindca au citit muuuult, cred ca nu-mi ies prea multi la socoteala!

Trimiteți un comentariu

4 Comentarii

Anonim a spus…
io, vasile
Rămân la părerea mea că te agiţi prea mult pentru campania asta.
La rigoare şi renunţând la cinismul meu reflex, pot admite că sloganul e lovit inclusiv în bun simţ, nu numai în concept. Dar îmi aduc aminte de bancul cu ion care nu voia să-şi facă datoria conjugală faţă de măria şi spun şi eu "ştiu, vreau, pot, dar nu pricep ce atîta grabă". Adică de unde atîta grabă la tine să iai de bună o campanie media?! Sunt sute, unele făcute cu cele mai bune intenţii, dar cu rezultate absolut minore sau pentru minori...
Reacţia mea ar fi "fuck'em", ceea ce mă reprezintă.
Detaliind în inutilitate însă:
Scoate capul în lume şi constaţi că eşti jignit profund la fiecare 3 secunde sociale (e pers. II generică, "scoate tu" oricine, nu "scoate tu, zalex"). Te jigneşte privirea omului care trece pe lîngă tine, prezenţa nespălatului cu sau fără costum alături de tine în trafic sau în transportul comunal (ţi-am spus cîndva de nenea în Merţ care îşi ştergea biluţele nazale pe volanul din piele); te jigneşte urbea în sine pentru că luată individual e plină ochi de ţărani cu care nu ai nimic în comun, chiar dacă ai uneori gesturi comune cu ei; te jigneşte amicul pentru că vorbeşte de-a-n-boulea sau pentru că tu însuţi nu ai chef şi timp să întrebi "ce vrei să spui cu asta, amice, prietene, bă?"; te pot jigni pînă şi rudele apropiate (sînge din sîngele tău, de) atunci cînd constaţi că aveţi o diferenţă de abordare asupra unui lucru sau altul; atunci, de ce dracu' ar trebui tu să te uiţi în gura unui mediatic?! Spune-mi tu dacă prima reacţie nu a fost "prost e mă-ta, proastă e tac-tu"? A mea asta a fost... apoi am rîs pentru că mi-am adus aminte de cîţiva analfabeţi de clasa a 12a din centrul oraşului, o clasă de uman în care nu trebuia să am pretenţii de lectură sau de scriere pentru că drăgălaşii nu ştiau a citi şi scrie cursiv...
Cine nu citeşte e... cum?
E pur şi simplu unu care nu citeşte. Lasă carenţele intelectuale pe care le are, lasă imaginaţia care îi şede moartă cel mult într-un hăhăhă. Lasă vocabularul redus (de unde să înveţe cuvinte!? din mass-media?! fu un studiu cîndva, şi numărul de cuvinte diferite folosite pe diverse suporturi (medii) de masă e un pic mai mic decît vocabularul unui plod crescut în casă. Ăla de nu citeşte are o scuză ca şi ăla de citeşte, şi ghici ce, ambii respiră mai mult sau mai puţin fluent.
Lectura în sine este "calitatea" (capacitatea) omului educat. Aici e o posibilă soluţie nejignitoare "Cine nu citeşte e needucat".
Şi ajung de departe şi la miezul oricărei probleme de comunicare: definiţia termenilor emişi. Ce e aia prost?! Ia apucă-te de întreabă 3 colegi de birou, şansele sunt masive să primeşti 3 răspunsuri valabile, dar diferite. Un alt motiv pentru ca judecăţile de valoare emise de alţi la adresa mea să mă lase rece şi iremediabil amuzat.
Sloganul în sine e deficitar, dar are avantajul de a fi extrem de general: un ni se spune "ce" să citim, deci o reacţie posibilă la el, pe lîngă cele trei ale tale ar fi să citeşti primul lucru care-ţi pică sub ochi şi să respiri uşurat "hai că am scăpat de prostie". (Ironic ar fi să îţi pice sub ochi textul "Cine nu citeşte e prost", atunci să vezi bulversare insurmontabilă (sic) la nivel de logică.)
Uite alta, moderată, cum rar mă auzi: nu am nimic împotriva celor care nu citesc. E loc de orice tip uman sub soare, şi apoi avem exemple istorice de regimuri dictatoriale care pe de o parte au avut reacţii represive faţă de cultură, dar pe de alta au strîns colecţii impresionante de artefacte culturale (cărţi, tablouri etc.). Remember mişcarea de alfabetizare iniţiată de comunişti. E trist că oameni cu aspiraţii mai profunde ajungeau să pună creionul şi textul în viaţa unui analfabet de calitate îndoielnică, dar apreciabilă conştientizarea faptului că orice viaţă începe dracu' de la a scrie şi citi, de unde pot urma şi un bună ziua decent...
Mult am mai scris şi cam fără metodă.
Uite una profundă apropo de definiţia termenilor: expresia "om citit" "cu carte" etc. înseamnă va să zică "cult". De unde "Cine nu e cult e prost". Go figure... Ce ţi-e şi cu limba asta cînd pică pe mîna unor publicitari care nu au idee că o pot folosi în scopuri mai utile... (avansarea în job, de exemplu).
Şi una oarecum amuzantă: prima chestie pe care o fac în fiecare dimineaţă e să citesc... Să citesc un mare somn pe faţa-mi în oglindă. Să-mi spună gherila vieţii că îs prost ca să am şi io motiv de rîs.

După un sac de cuvinte alandala, spun concluzionând sentenţios licenţios cu graţie: pentru că suntem un pic plimbaţi prin cărţi şi şcoli: raţional vorbind, gherila spune "cine nu stie să citească e prost" pentru că de citit toţi cei care ştiu a citi citesc cîte ceva. Crezi că tre' să te mai simţi jignit?! Sau ascunzi ceva ce io nu ştiu?! Glumeam, poate te mai descreţeşti.
PETISA a spus…
ca tot ziceai tu ca n-ai citit ceva bun de multa vreme... citeste cartea "Apa pentru elefanti" de Sara Gruen, la Humanitas fiction, in Raftul Denisei. Am citit deja jumatate si mi se pare fantastica. s-ar putea sa-ti placa, s-ar putea sa nu-ti placa... fa o incercare. si dezbatem cand ne vedem. :)
Alexandru Zaharia a spus…
@vasile: multumesc!
Anonim a spus…
io, vasile
o să o citesc dacă mi-o împrumuţi.
Pentru moment am citit citeva pagini de pe site-ul humanitasului şi nu m-a impresionat. O fi traducerea slabă.

Ad Code

Responsive Advertisement