Text Widget

perfect strangers

perfect strangers
It's the sense of touch. In any real city, you walk, you know? You brush past people, people bump into you. In L.A., nobody touches you. We're always behind this metal and glass. I think we miss that touch so much, that we crash into each other, just so we can feel something (Crash, 2004)

Prin casa

Prin casa
Unde ne facem cumparaturile, ce retete punem in practica, cum ne decoram hruba, ce flori ne imbie diminetile

Search!

toma

toma
O colectie (mereu crescanda!) cu fotografii facute lui Toma. Viata de zi cu zi a lui fi-miu, documentata ca la carte...

Gânduri

Unordered List

veliko târnovo

Am plecat la 8 dimineata din Giulesti cu destinatia Veliko Tarnovo (Bulgaria), o statiune de munte pe care unii mi-o laudasera. Recunosc ca cei mai multi mi-au spus ceva de genul "o fi misto la VT, dar ai grija pe unde-ti lasi masina / geanta sa nu ramai fara ea". Asa ca nu pot spune ca m-am dus sa iau o gura de civilizatie de la vecinii slavi...

Ok, am ajuns la Giurgiu, am trecut podul pana la Ruse (26 lei taxa de pod, 5 E vigneta ptr Bulgaria si alti 12 leva/6 E taxa de pod la bulgari, la intoarcere). Am fost putin dezamagit de blocurile pe care le vezi de pe soseaua care trece pe langa oras - comuniste, vechi si prost intretinute. Soselele sunt totusi bune, ca pentru un drum european, deh. Dupa vreo 100 km am ajuns la Veliko Tarnovo - au bulgarii numai limitari de viteza, atentie zona periculoasa... brrrr!! Daca ar fi dupa ei, ai merge numai cu 50kmh peste tot! Oricum, toti iti dau flashuri daca vad politie pe drum...

Cum am intrat aiurea in statiune, am zis sa mergem intai sa vizitam satul Arbanassi, care e la doar 2 km. O localitate medievala, foarte bine conservata, plina de restaurante / terase/ hoteluri. Tot aici am schimbat si banii - la un ATM, din lei in leva (4 lei = 2 leva = 1 euro).




Am fost apoi la o cetate unde urci, si urci, si urci... si daca mai sunt si 30 grade C (cum a fost in cazul nostru!) bancutele de la umbra, din varf, sunt o mana cereasca. De sus, o panorama foaaaarrte frumoasa: case, copaci, munti...









Cat am stat la Cetate, masinuta a stat in parcare, 1 leva/ ora. De acolo, am plecat prin oras, in cautarea unei parcari libere; ne-am invartit prin oras pana am ajuns la un Praktiker (mare atentie, greu gasesti pe cineva sa rupa o boaba in engleza!). Las masina si mergem pe jos, prin oras. Dupa o ora, gasim in centru un restaurant. Comandam niste chestii pe care Nico le-a vazut in farfuria unora din spate; toti trei aceeasi mancare; mare greseala! Dupa vreo 15 minute vine felul principal de mancare - un soi de tocanita de pui cu multe legume - delicios! Numai ca era o singura problema: e mult prea multa mancare! Plus ca am mai cerut si 2 portii de cartofi prajiti, o paine cu usuroi si una cu 2 feluri de branza si sunca. Uhaaaaa!! Mancam noi ce mancam, dar nu reusim sa terminam nici jumatate. Rezultatul: o masa de 40 leva (+5 bacsis) - vreo 80 lei / trei persoane. Nu e mult, nici putin. In general, preturile sunt cam ca la noi...







Am vazut ca bulgarii au un obicei: pun postere peste tot prin oras, pe stalpi, porti samd, cu mortii. E acolo si o data, dar nu sunt sigur daca e cea in care au murit sau cea in care ii inmormanteaza. Inedit... dar ciudat!


Si un ultim aspect, asa, inainte de concluzii: peste tot mirosea numai a flori! Nu tu miresme de canalizare, gunoi sau chimicale. Aspectul ingrijit al strazilor, lipsa gunoiului (dar si al cosurilor de gunoi stradale...), sentimentul de "vechi, dar ingrijit", fac din statiunea asta de munte, un loc foarte frumos.


Concluzii: pana si bulgarii sunt mai buni ca romanii... Trist, dar adevarat! Ok, nu mi s-a parut ca mancarea e fffooooarte ieftina, portiile in schimb sunt generoase. Nu, nu mi s-a furat masina sau altceva (nici n-am avut sentimentul ca mi s-ar putea intampla asta, dar e bine sa nu fii tampit sa crezi ca nu or sa-ti ridice masina acolo unde sunt semne care spun asta...), oamenii mi-au vorbit frumos si m-au ajutat cand au putut. Bulgaria e o tara saraca, poate mai saraca decat Romania. Dar am sentimentul ca, cel putin la capitolul turism, sunt cu ani lumina inaintea noastra...

PS: Multe masini vechi, aduse din vest. Asa cum ungurilor le plac Suzuki-urile Swift vechi, bulgarii se pare ca sunt mari fani Fiat Bravo. Tot vechi! Ma rog, nu chiar ca cel din imagine...


fotografii de Petisa

Trimiteți un comentariu

0 Comentarii

Ad Code

Responsive Advertisement